21/09/2020 Komunikacyjne

Każdy, kto prowadzi własną firmę, zdaje sobie sprawę, jak przydatny w jej działaniu jest samochód. Jednak niestety auto służbowe generuje koszty. Niektóre z nich można na szczęście wrzucić w koszty działalności. Czy działa to także w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych? Na szczęście tak. Podpowiadamy, jak rozliczyć OC w kosztach firmy oraz co z pozostałymi polisami komunikacyjnymi. 

Co mówią przepisy? 

Kwestię rozliczania kosztów związanych z ubezpieczeniami komunikacyjnymi reguluje w Polsce ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. W styczniu 2019 roku nastąpiła nowelizacja tego prawa, która dokładnie określa, czy koszty można ująć w całości i jakim przypadku. Okazuje się, że rozliczenie dobrowolnych polis oraz obowiązkowego OC w kosztach firmy zależy przede wszystkim od tego, o jaki rodzaj ubezpieczenia chodzi. Inną niebagatelną sprawą jest samochód, który rozliczamy. Inaczej jest w przypadku firmowego auta osobowego, zupełnie inaczej natomiast, gdy wykorzystujemy do celów służbowych ciężarówkę. 

Nie wiesz, jak kupić auto na firmę? Przeczytaj nasz artykuł „Zakup samochodu na firmę

Rodzaj samochodu – na co wpływa? 

Jak już zostało wspomniane, rozliczenie polis komunikacyjnych zależy przede wszystkim od tego, jaki samochodów wykorzystujemy w firmie jako pojazd firmowy. Ustawa mówi, że jeśli chodzi o:

  • firmowy samochód ciężarowy – koszt ubezpieczenia samochodu można odliczyć w całości
  • firmowy samochód osobowy – koszt ubezpieczenia samochodu może być odliczony w zależności od rodzaju polisy ubezpieczeniowej. 

Jak widać, w przypadku pojazdu firmowego przepisy są zdecydowanie sprzyjające działalności przedsiębiorców. A co z samochodem prywatnym wykorzystywanym do celów służbowych? Jeśli ujęty jest on w ewidencji firmy, wygląda to tak samo jak w przypadku wszelkich innych kosztów, które go dotyczą. Można odliczyć od podatku 20% kwoty ubezpieczenia OC. 

OC w kosztach firmy

Skupmy się jednak na pojazdach służbowych. Rozliczanie kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych w kosztach działalności zależy oczywiście od rodzaju polisy komunikacyjnej. OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Każdy samochód służbowy musi mieć więc opłaconą tę polisę. Dobra wiadomość dla prowadzących firmy jest taka, że zarówno w przypadku ciężarówek jak i samochód osobowych OC można w 100% odliczyć od podatku. W kosztach przedsiębiorstwa można także uwzględnić w całości polisę NNW. Taka regulacja prawna daje firmom spore oszczędności, ponieważ wydatki na OC to coroczny obowiązek, który może stanowić niebagatelną sumę dla przedsiębiorcy. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Ubezpieczenie samochodu na firmę„.

Autocasco

Bez względu na rodzaj samochodu firmowego OC w kosztach firmy można rozliczyć w całości. Zupełnie inaczej jest w przypadku polisy AC. Jest to ubezpieczenie nieobowiązkowe, które można wykupić, by chronić samochód w razie kradzieży oraz zniszczenia z powodu różnych przyczyn. W przypadku ciężarówki również tę polisę można ująć w kosztach firmy. Jednak jeśli chodzi o firmowy samochód osobowy, wszystko zależy jego od wartości. Jak to wygląda w praktyce? Otóż kluczowa jest w tej sytuacji kwota 150 tys. zł. Jeśli więc wartość samochodu służbowego:

  • nie przekracza tej kwoty – ubezpieczenie AC można w całości wliczyć w koszty działalności firmy
  • jest wyższa – można ująć koszty AC jedynie w wartości proporcjonalnej do tej ustawowej kwoty.

Jak więc obliczyć kwotę, którą można odliczyć, jeśli auto osobowe jest droższe? Robi się to następująco. Najpierw dzielimy kwotę 150 tys. zł przez wartość samochodu. Następnie mnożymy przez wartość ubezpieczenia AC. Dopiero taką sumę możemy spokojnie ująć w kosztach działalności firmy.

Polisa GAP

Co to za rodzaj polisy? Jest to ubezpieczenie, które zabezpiecza przed szybką utratą wartości auta. Jest to niezwykle istotne w pierwszych kilku latach użytkowania auta. Dlatego coraz większa ilość przedsiębiorców decyduje się na zawarcie takiej umowy dla samochodów ze swojej floty firmowej. OC w kosztach firmy można rozliczyć w całości. Jednak w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia GAP koszty rozlicza się tak samo jak w przy polisie AC. Obowiązuje więc zasada proporcjonalnego do wartości rozliczenia kosztów tego ubezpieczenia. 

PODSUMOWANIE:

  • Kwestię rozliczenia AC i OC w kosztach działalności firmy reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nowelizowana w 2019 roku.  
  • Odliczenie od podatku polis komunikacyjnych zależy od rodzaju samochodu firmowego. 
  • W przypadku ciężarówki w kosztach można ująć całość ubezpieczeń komunikacyjnych.
  • Jeśli chodzi o firmowe auto osobowe w koszty można wrzucić w 100% tylko OC oraz NNW.
  • Autocasco rozlicza się w zależności od wartości samochodu – do 150 tys. zł w całości powyżej tej kwoty proporcjonalnie do tej kwoty.

Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.